Projekt Gothic Palace

Koncept Gothic Palace – mitt dåvarande Halloweenhem – är numera ett avslutat kapitel, och fungerade som en form av symbolisk gestaltning och tidsresa via karaktäristiska element med ursprung i gothepoken. Med tiden växte berättelsen om det gotiska palatset fram som en känga mot den samtida modernismen.

En längre bildkavakad följer.






The Shining-korridoren








Dödens väntrum





Rackarnas rike




Piratskeppet


Draculas bar








Gyllene salen









Pigkammaren




Bild gjord i Canva i samband med en inredningskurs.


Från min pappas lins såg det ut så här.







Vem bor här?

Sommaren 2022 medverkade jag i tävlingsprogrammet ”Vem bor här?” (SVT) där fem främlingar går husesyn i varandras hem och gissar vem som bor var.















Strax därpå blev jag sambo och flyttade till Vasastan, och med anledning av det fortsatte den nya lägenheten att gå i gotiska tecken en tid.





Academic aesthetic

En annan stil jag verkligen uppskattar är academic aesthetic.


Academic aesthetic kännetecknas av en passion för kunskap och bildning med blicken riktad mot det förgångna. Det kan illustreras i dammig litteratur, gamla ljuskällor, klassiskt måleri, mystisk atmosfär, skrivmaskiner av äldre modell och andra intellektuella komponenter. Jag har sedan gjort min egen tolkning av denna stilakademi.

"Aside from this love of education, the aesthetic also involves an appreciation for mystery novels, criminality, and secret societies”.

Gemensamt för mina projekt är tidsresor och historiskt återskapande för att gestalta olika skeenden i mitt eget liv, men i övrigt kan det växla mellan ljust och mörkt, minimalism och maximalism. Jag upplever nämligen att livet självt innehåller dessa skiften i varierande grad.

Vision scandi

Näst på tur blev Vision scandi som en direkt motpol till det spöklika palatset ... Här fann vi en minimalistisk, naturnära och vilsam miljö i skandinaviskt avskalad stil.

Jag hämtade inspiration från naturen genom organiska materialval som jute, rotting, bambu, sjögräs och linne. Gröna växter, rökelser och doftljus infördes också i syfte att kontrastera mot hemsökt maximalism ...